Kwaliteit & Veiligheid
Veiligheid staat aan de basis van goede zorg; zonder veiligheid kan er geen kwaliteit geleverd worden. Kwaliteit en veiligheid zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en wordt daarom integraal benaderd.
Fivoor vindt het belangrijk dat medewerkers veilig en gezond kunnen werken. Veiligheid betekent voor Fivoor niet alleen het leveren van zorg met zo min mogelijk risico, maar ook het creëren van een omgeving waarin patiënten en medewerkers zich op hun gemak voelen en medewerkers plezierig kunnen werken. Werken in de forensische en intensieve psychiatrische zorg brengt (helaas) met zich mee dat medewerkers in hun hulp- of dienstverlening geconfronteerd kunnen worden met agressief gedrag van patiënten, hun familie en naasten en bezoekers.
Voor medewerkers van Fivoor geeft het document ‘Richtlijn voor agressie en veiligheid op de werkvloer’ een kader van alles wat er Fivoor-breed georganiseerd is op hoe agressief gedrag kan worden voorkomen, hoe er voorbereid kan worden op agressief gedrag en hoe er gehandeld moet worden tijdens en na een incident. Bovendien heeft Fivoor een scholing curriculum ontwikkelt waar medewerkers de basisprincipes van agressie en handelen tijdens een agressie incident krijgen aangeleerd en deze jaarlijks opfrist.
Veiligheid zit in het contact met mensen
We blijven nieuwsgierig, want onze onderzoekende houding zorgt ervoor dat we alert zijn.
Fivoor beschikt over meerdere ambulante centra, waar zorg op locatie of outreachend wordt verleend. Om binnen deze locaties agressie zo veel als mogelijk te voorkomen en om voor te bereiden op agressie, is het goed om te weten wat de regels zijn binnen het pand en wat je kunt doen om te zorgen voor jouw veiligheid en die van anderen. Daarin is het goed om van het volgende op de hoogte te zijn:
Mocht het voorkomen dat je terecht komt in een agressie situatie, denk dan aan het volgende:
In verschillende situaties kan het voorkomen dat medewerkers alleen werken bij een direct patiëntencontact. Bijvoorbeeld bij een huisbezoek of wanneer een gesprek met een patiënt in een aparte kamer binnen de instelling wordt gevoerd. Om het patiëntencontact zo veilig als mogelijk te organiseren voor de medewerkers, zijn er per locatie afspraken gemaakt en voorzorgsmaatregelen getroffen.
Fivoor heeft een checklist opgesteld om veilig werken in de outreachende zorg te kunnen organiseren. Zo is het verstandig om voorafgaand aan een huisbezoek nagedacht te hebben over de volgende punten.
Omgeving (agressie door patiënt of anderen, gevaarlijke huisdieren, wapens? etc.)
Onvoorspelbaarheid (gemoedstoestand cliënt, middelengebruik? etc.)
Veiligheid belemmerend (eerdere ervaring met patiënt, dreiging?)
Fivoor beschikt over meerdere klinische locaties waar 24-uurs zorg wordt verleend aan patiënten die voor bepaalde tijd zijn opgenomen. Om veilig te kunnen werken binnen een klinische locatie, is het van belang dat je als medewerker op de hoogte bent van het volgende:
Schat bij patiëntencontact altijd van tevoren de risico’s in:
Bekijk het dossier van de patiënt;
Wissel informatie met elkaar uit;
Bij Fivoor is er per locatie aandacht voor hoe te handelen tijdens een incident en hoe te handelen tijdens een alarmprocedure. Dit zal in de inwerkperiode aan de orde komen:. Daarnaast is het van belang dat je je snel bekend maakt met het gebouw waarin je gaat werken, zodat je in geval van een calamiteit snel naar de juiste plaats kunt begeven.
Het melden van incidenten, bijna-incidenten en onveilige situaties gebeurt allereerst bij de leidinggevende. Deze kan daarop actie ondernemen. Daarnaast vindt Fivoor het belangrijk dat incidenten en bijna-incidenten worden gemeld in het Veilig Incidenten Melden (VIM)-systeem. Door VIM-meldingen wordt het voor Fivoor inzichtelijk hoe het gesteld is met de veiligheid binnen de verschillende locaties. Voorop staat dat Fivoor wil kunnen leren van (bijna) incidenten, zodat er verbetermaatregelen kunnen worden opgesteld.
Dit is een heel gevarieerd vak en ik zal niet ontkennen dat het af en toe spannend is.
We blijven scherp op de kansen die voorbijkomen, en schatten de risico’s goed in voor veilige zorg.
Indien er na een agressie incident sprake is van ernstig lichamelijk letsel of blijvende gezondheidsschade bij de betrokken medewerker(s), moet Fivoor melding maken van het incident bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Ook moet Fivoor in bepaalde gevallen melding maken bij de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW). Dit is het geval wanneer een agressie incident bij een medewerker heeft geleid tot blijvend letsel, een ziekenhuisopname van minstens 24 uur of overlijden.
Na een agressie incident wordt directe opvang en nazorg geboden door de leidinggevende aan alle betrokkenen. Voor verdere nazorg voor de medewerker kan het Bedrijfsopvangteam (BOT) worden ingeschakeld. Voor sommige afdelingen binnen Fivoor zijn er aanvullende faciliteiten voor individuele of groepsopvang na incidenten beschikbaar.
Het doen van aangifte omvat het melden van strafbare feiten bij politie/justitie. Binnen Fivoor wordt het uitgangspunt gehanteerd dat er bij ieder strafbaar feit een zorgvuldige afweging wordt gemaakt of er aangifte wordt gedaan. Om de afweging tot een eventuele aangifte handvatten te geven, is er aangiftebeleid opgesteld.
De informatie op deze website is uitsluitend bedoeld als algemene informatie. Er kunnen geen rechten aan de informatie op deze website worden ontleend. Voor de formele teksten van de regelingen wordt verwezen naar de regelingen zelf. Deze kun je hieronder downloaden.