Omgevingsmanagement Fivoor in Den Dolder
Fivoor wil een goede buur zijn en heeft daarom veel oog en aandacht voor de leefbaarheid en veiligheid rondom de klinieken op het terrein van de Willem Arntsz Hoeve en in en rondom het dorp Den Dolder. We onderhouden graag actief contact met de mensen en organisaties in de buurt. Hiervoor hebben we een omgevingsmanagementteam.
Omgevingsmanagementteam
Na de verschrikkelijke gebeurtenis in 2017 hebben we een omgevingsmanager aangesteld en sinds 2022 is het omgevingsmanagement belegd bij verschillende medewerkers van Fivoor, die samen een team vormen. Op deze manier is Fivoor 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar voor de buurt en kunnen we continuïteit in aandacht en betrokkenheid garanderen. Het omgevingsmanagementteam in Den Dolder bestaat uit buurtcoaches, beveiligers, 2 directeuren, 2 teammanagers en een communicatieadviseur. Het team wordt geleid door de 2 directeuren en zij leggen verantwoording af aan de raad van bestuur van Fivoor.
Beschikbaar bij vragen en zorgen
Voor vragen of zorgen van inwoners over situaties waarbij mogelijk een patiënt van een van de zorginstellingen op de WA Hoeve (Altrecht, Fivoor en Reinaerde) betrokken is, zijn de buurtcoaches het eerste aanspreekpunt. De buurtcoaches zijn samen met de beveiligers op de WA Hoeve onderdeel van Team Veilig.
Buurtcoaches
De buurtcoaches zijn al jaren een bekend gezicht in Den Dolder. Ze zijn dagelijks aanwezig in het dorp en op het terrein en focussen zich op locaties waar patiënten komen, zoals de looproutes naar het dorp, het station en de winkels. Daarnaast kunnen inwoners en ondernemers bij hen terecht met vragen of zorgen.
De buurtcoaches zijn op maandag tot en met vrijdag aanwezig van 08.00 tot 23.00 uur en in het weekend van 12.00 tot 22.00 uur. De telefoon van de buurtcoaches is buiten deze tijden doorgeschakeld naar de beveiligers.
De buurtcoach is elke dinsdagochtend van 11.00 tot 12.00 uur aanwezig bij het inloopspreekuur van het wijkteam van de gemeente en de politie in de Werkwinkel in Den Dolder. Hij staat dan klaar om met inwoners te praten en hun vragen te beantwoorden. Zo kunnen inwoners op een toegankelijke manier contact leggen met Fivoor.
Telefoon: 06 51 423 309 en 06 83 134 802
Beveligers
De beveiligers richten zich op de veiligheid op het terrein van de WA Hoeve. Zij zijn 24 uur per dag, 7 dagen in de week aanwezig op het terrein en bereikbaar voor inwoners. De beveiliging richt zich op de veiligheid op het terrein van de WA Hoeve. Ze surveilleren, doen gebouwrondes, spreken patiënten aan en brengen deze indien nodig terug naar hun afdeling.
Bij onregelmatigheden op het terrein waarbij geen patiënt is betrokken schakelen ze de politie, brandweer of ambulance in. Bij afwezigheid van de buurtcoaches vallen ze bij calamiteiten in het dorp waarbij mogelijk een patiënt is betrokken terug op politie en/of handhaving.
Telefoon: 088-1786290
Actieve communicatie
Naast de communicatie via bovengenoemde bijeenkomsten en ontmoetingen, communiceert Fivoor met de omgeving via de deze website. Er is een speciale pagina voor omwonenden van de WA Hoeve.
Aanvullend is er een maillijst waarmee Fivoor een aantal stakeholders zoals de gemeente Zeist, de andere instellingen op het terrein en de politie, informeert als er ontwikkelingen zijn of een incident heeft plaatsgevonden. Binnenkort start Fivoor met de verspreiding van een folder met daarin informatie over de klinieken, het omgevingsmanagementteam en manieren om contact op te nemen met Fivoor.
Als een patiënt ongeoorloofd afwezig is en de politie wordt ingeschakeld, plaatst Fivoor hierover een bericht op de website, op deze pagina. Zo weten omwonenden wat er aan de hand is. Daarbij staat een risico-inschatting voor de omgeving. Bij een laag of matig risico wordt het bericht tijdens kantooruren geplaatst. Bij een hoog risico wordt het bericht geplaatst nadat het bij de politie gemeld is en wordt ook de burgemeester geïnformeerd. Omwonenden kunnen automatisch op de hoogte worden gebracht van nieuwe meldingen via een RSS feed.
Omgevingsmanagementteam
Onderstaand overzicht toont de leden van het omgevingsmanagementteam en hun taken en verantwoordelijkheden: